10. 6. 2016

Michaela Galambošová - Vyveští vám Šimona

Nie všetko, čo vieme, aj smieme

Kategória: Antidepresíva/Diuretiká

Účinné látky: Pomáha pri vytrvalom smútku. Dodáva dobrú náladu a nový pohľad na svet. Účinná pri naivite.

Dávkovanie: Najlepšie na jeden hlt, radšej osamote, aby ste smiechom nevzbudzovali pohoršené pohľady druhých. Zapiť kvalitným koňačikom. Počet tabliet-245.

Vedľajšie účinky: Nutkanie navštíviť vešticu. Manipulovanie blízkej osoby. Strata optimizmu.

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu TU kúpiteŽivot nám prináša mnohé úskalia, no je len na nás, ako ich zvládneme. Každý deň možno nie je dobrý, ale na každom dni je niečo, z čoho sa môžeme tešiť. Ciest je mnoho a každý si musí zvoliť tú svoju.

Obyčajná šedá myška Šimona, ktorá nemá o sebe práve najlepšiu mienku a ktorej niekto tam hore nadelil kopu nedostatkov, skončí po ukončení štúdia na úrade práce. Od mala je obdarená zvláštnou schopnosťou, vidí auru ľudí, máva vidiny a dokáže predvídať aj budúcnosť. Tuctová nezamestnaná žena sa dá zlákať vidinou rýchlo zarobených peňazí, a tak príjme pracovnú ponuku v pochybnej agentúre, ktorá sa zameriava na kozmetický priemysel. Prefíkaná majiteľka Gabriela využije naivitu a hlúposť neskúsenej Šimony. Keď sa nádejnej veštici otvoria oči, nájde si novú prácu v audiotextovej firme a svoje schopnosti zúročí po telefóne s klientmi. Ako jej veštenie ovplyvní život a či nájde to, čo sama hľadá, sa dozviete, ak si knihu prečítate. Pochopí Šimona skutočné hodnoty života?

Ešte  stále som stála pred skriňou v kvietkovaných antikoncepčných nohavičkách typu tri v jednom balení, v obrovskej podprsenke, ktorú som čmajzla mojej mame, ktorá sa už nejaký ten piatok chystala odísť do dôchodku a uvažovala som, čo si, preboha, oblečiem. Nakoniec som si dala tesilové nohavice, ktoré vyšli z módy minimálne pred pätnástimi rokmi, no na nové som nemala a tento kúsok v mojej skrini sa ukázal ako prakticky nezničiteľný.

Michaela Galambošová nie je pre čitateľskú verejnosť neznámy pojem. V týchto dňoch sa pripomína svojim čitateľom druhou knižkou, ktorá je úplne odlišná od Manipulátora.

V románe Vyveští vám Šimona sa autorka snažila priblížiť čitateľom príbeh ženy, ktorá do vienka nedostala krásu ani múdrosť, celý život má podkopané sebavedomie, s matkou má chorý vzťah, nevie sa nikde uplatniť, sníva o veľkej láske, ktorá ju oblúkom obchádza, nemá priateľov, trpí mnohými komplexami, no má vrodenú schopnosť, ktorou sa snaží pomáhať všetkým navôkol.

Nepamätám sa, kedy som naposledy vstávala o pol piatej ráno. Asi iba na Štedrý deň, kedy som sa nevedela dočkať darčekov napriek tomu, že vždy boli čisto praktického charakteru. Ponožky, tielka, pyžamo, ktoré sa dalo vykasať až pod prsia, takže som vyzerala ako ceckatý Obelix, varové natáčky, ktoré nechceli na mojich rovných vlasoch vytvoriť kučery za nič na svete a prvý holiaci strojček. Samozrejme, od mamy. Chvíľku som nad ním meditovala, nevediac, či ho môžem použiť aj na chĺpky nad hornou perou. Viete, mala som pätnásť, a to je samo osebe dosť chúlostivé obdobie. Nakoniec som ho prozreteľne použila iba na dolné končatiny, bohato zarastené tmavým pralesom.


Autorka sa usilovala už hneď v úvode upútať a zaujať čitateľa. Príbeh si vychutnáte z pohľadu prvej osoby. Šimonine podanie príbehu sa nesie na vtipnej vlne. Text nie je vôbec prvoplánový, dej je mierne predvídateľný, no nebadať v ňom žiadne rušivé vplyvy. Rozprávanie autorky je plynulé a veľmi zaujímavé, aj napriek tomu, že dej je len málo dynamický. V románe dominuje viac zvučných opisov, ktoré sa prelínajú s humornými dialógmi, ktoré sú podané vierohodne. V texte sú ukryté trefné prirovnania a vtipné metafory. Slovná zásoba je vycibrená, miestami jednoduchá, no v texte nájdete aj zložité súvetia či vetné skladby, ktoré vás prekvapia. Celý text sa nesie vo voľnejšom tempe, avšak autorka čitateľa nezaťažuje zbytočnými dramatickými situáciami. Aj napriek tomu, že Michaela Galambošová nedramatizuje a dejom sa nesie len jemný závan dynamiky, pútavý a špecifický štýl autorky poháňa čitateľa vpred v čítaní. Emočne vypäté situácie sa striedajú s humorom, ktorý odľahčuje a nesie sa celým dejom. S úplnou ľahkosťou sa vžijete do kože hlavnej postavy a vďaka jej svojskému pohľadu na seba i svet, si Šimonu buď obľúbite, alebo ňou budete pohŕdať.

Keď Boh rozdával krásu, ja som sa asi musela schovať pod stôl, aby sa mi nedajbože niečo neušlo. Ešte aj tá pani, ktorá mala na chrbte o dva krížiky viac ako ja, vyzerala so svojimi rovnomerne rozloženými kilami bohovsky. Premýšľala som, či sa nemám otočiť na päte vyčaptaných tenisiek so štyrmi pásikmi a neodísť, ťahajúc za sebou bielu zástavu.

Vyveští vám Šimona je knižka svieža a ľahká. Jednoduchý spád deja je základným prvkom na to, aby ste si túto novinku vychutnali. Celý príbeh sa nesie v humornom duchu, ktorý je okorenený myšlienkami zo života. Je to hlavne cítiť v komplikovaných situáciách, v ktorých sa hlavná hrdinka románu ocitla. Kniha v sebe ukrýva viac postáv, ktoré majú netypické povahové črty. Osviežením knihy je aj vzťahová väzba hlavnej postavy okorenená ľúbostnou zápletkou.

Prednosťou príbehu je netypická postava, nekomplikovaná zápletka, nekonečný humor,  vzťahové väzby, skutočné situácie, ktoré nás postretnú aj v bežnom živote, a pointa ukrytá medzi riadkami.

Ak máte radi oddychové čítanie s úsmevom na perách v určitých momentoch sprevádzané až výbuchmi smiechu, máte skvelú príležitosť dokonale zrelaxovať pri tejto knihe. Odporúčam pre všetkých, ktorí v príbehoch nehľadajú komplikovanú zápletku, no nepohrdnú ženským románom, ktorý je prešpikovaný rôznymi vzťahmi a novou témou.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Bestseler.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára