1. 2. 2017

Maya Reyes - Exit Havana

Niekedy je cena za voľnosť príliš vysoká

Kategória: Analgetiká/Antidepresíva

Účinné látky: Zaženie nepríjemný strach. Potláča smútok a dodáva odvahu veriť.

Dávkovanie: Užívať niekoľkokrát do týždňa, pustite si obľúbenú hudbu a uvarte si hektolitre kávy. Počet tabliet-216.

Vedľajšie účinky: Averzia na nemocnice a biele plášte. Obrovská chuť spoznať Kubu.

Čo by ste mali vedieť predtým, ako si knihu  TU kúpite: Nikdy nevieme, čo nám osud postaví do cesty. Prekážky sú nevyhnutnou súčasťou života. Keď prídu, drž hlavu vzpriamene, pozri sa im do očí a povedz: „Som väčší ako vy, neporazíte ma.“

Karen je zdrvená z nečakanej správy od svojej lekárky. Bojuje so smútkom, bezmocnosťou a strachom. Po jej boku verne stoja kamarátky Miriam a Diana. Veľkú pomoc a oporu nachádza aj u svojho otca, ktorý jej pomáha preklenúť ťažké obdobie. Spomienky, ktoré si uchováva v srdci na muža, ktorý jej zlomil srdce, však neblednú. Karen sa len pomaly dokáže vyrovnať s chorobou a následnou liečbou. Po rokoch prichádza na Slovensko ten, ktorý jej ublížil. Ako sa rozhodne Karen? Dá minulosti druhú šancu alebo pochopí, kto si jej lásku zaslúži? Dá chorobe navždy zbohom alebo...

Na rozdiel od môjho otca, ktorý sa tak narodil a ktorý bol šťastný zo srdca, ja som šťastie brala ako stav mysle. Priala som si, aby prišli pozitívne myšlienky a vtedy prišli. Ale môj otec si to neuvedomoval, on tie myšlienky mal. Boli to gény. Tak sa narodil. Ja som o ne bojovala.

Príbeh začína jednoducho, aj keď téma, ktorú si MayaReyes zvolila nie je ľahká. Už v samotnom úvode sa na povrch derú rôznorodé pocity ženy, ktorá bojuje so smrteľnou chorobou. Súčasné rozprávanie sa prelína so spomienkami na exotickú Kubu.
 Tieto dve dejové línie sa striedajú a zážitky z horúcej Havany v mnohom odľahčujú celkové dianie v deji. I keď je z autorkinho písania jasné a viete, v ktorej dejovej línii hlavná postava figuruje, v určitých momentoch sa aj skúsenejší čitateľ stratí v príbehu. Príbeh je písaný z pohľadu hlavnej hrdinky, ktorá svoje pocity neskrýva a v každej rozprávačskej línii je zastúpená iná Karen. Vedľajšie postavy sú len kvetnatou kulisou na rozvinutie životného príbehu hlavnej postavy. Autorka im nevenovala prílišnú pozornosť, i keď občas dostali malý priestor na sebarealizáciu, tá sa aj v počiatkoch skončila. Ústredný dej sa točí len okolo hlavnej hrdinky, ktorá bojuje so zákernou chorobou a v spomienkach sa vracia na slnečnú Havanu, kde spoznala živočíšnu lásku k mladému Kubáncovi.


Nepovedal nič. Iba sa na mňa usmial a podišiel ku mne. Chytil ma ľahko za rameno a trochu mi ho stlačil. Pritisol ma k stene a v tej istej sekunde sa jeho jazyk ocitol v mojich ústach. Zatvorila som oči a nechala som sa unášať. Bol to bozk roka. V tom momente sa mi podlomili kolená. Uvedomila som si to, až keď sa odtiahol. Čo to malo vôbec znamenať?

Pasáže opísané na tomto čarovnom mieste sú nabité energiou, radosťou, vášňou a láskou. Je vidieť, že autorka má toto prostredie dokonale zmapované. Naopak, súčasné rozprávanie z Bratislavy, v ktorej hlavná hrdinka zápasí s chorobou, je pretkané smútkom, bolesťou, beznádejou a občas vystrčí jemné pazúriky aj melanchólia. Autorka sa v tejto časti viac zamerala na vnútorné prežívanie a obavy o život hlavnej postavy. Dialógov je tu pomenej, zato dominantou románu sú obšírnejšie opisy, ako aj charakteristiky činností postáv. Výnimku tvoria pozoruhodné opisy Havany. Tie vás doslova dostanú. Dejová línia je jednoduchá, nehľadajte žiadnu komplikovanú zápletku a príbeh je v mnohých situáciách predvídateľný, no zato je až bolestne uveriteľný a skutočne odžitý. Jednoduchá slovná zásoba, vetné skladby či štylistika zodpovedajú oddychovému žánru.

Exit Havana je kniha plná rozporuplných pocitov a rôznych kontrastov. Nostalgia sa strieda s romantikou, smútok s energiou a hudba s plačom. Skúsenejší čitateľ nájde medzi riadkami malé rady či návody, ako sa vysporiadať so zákernou chorobou. Maya Reyes ponúka na stránkach svojej prvotiny celkom slušný príbeh, ktorý osloví veľké množstvo žien. Okrem romantiky tu nájdete aj malú dávku napätia, dynamiky a jemný nevtieravý humor. Ako každá prvotina, aj v tejto nájdete niekoľko drobných nedostatkov, no pre bežného čitateľa sú nepostrehnuteľné.

Exit Havana ponúka priestor na oddych, ale aj na zamyslenie. Prečítajte si príbeh, v ktorom sa spozná nejedná čitateľka. Exit Havana je príbeh o veľkej odvahe, sile a chuti do života. Exit Havana odporúčam pre všetkých, ktorí majú radi príbehy zo skutočného života.


Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Motýľ.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára