8. 10. 2017

Ružena Scherhauferová

Všetci vieme, že čítanie má blahodárne účinky. Má vplyv na náš krvný tlak, pulz, spánok a veru niekedy aj hmotnosť.

Na niektorých knihách by malo byť varovanie: Nejedzte pri čítaní!

Ale čo Vás čaká v tejto rubrike?
Opýtam sa tých najpovolanejších, čiže spisovateľov, prečo čítať. Dúfam, že vás budú motivovať, aby ste do knižníc a kníhkupectiev chodili častejšie, a nielen keď už Vás niečo bolí.

Ružena Scherhauferová sa narodila v znamení Blížencov. Rada robí veľa vecí naraz, čo sa zhoduje s jej znamením, no často ani jednu nedokončí, pretože sa stále ponáhľa. Od narodenia má ale zmysel pre poctivosť a dochvíľnosť, a preto sa ku každej z nich neskôr vráti. Priznáva si, že to veľké množstvo záľub, ktorým sa venuje, a ktoré obohacujú každý jej prežitý deň, si vychutnáva. Vie, že ten príde len raz a už sa nikdy nevráti. Miluje život, svoje dve dospelé dcéry a farby. Život je ako farebná škála s nespočetným množstvom odtieňov. A to je na ňom to výnimočné.
 Prvú knihu Odhalené tajomstvo napísala v roku 2008 pod pseudonymom Paulína Dudášová Svodovská. Zaujímajú ju skutočné životné príbehy žien a nevyspytateľnosť ich ľudských osudov. Rada počúva ľudí, ich smutné i veselé rozprávanie o realite života a postupne ich spracúva vo svojich spoločenských románoch. Sú obrovskou studnicou poznania, ktorá nevysychá, a stále má čo povedať čitateľom, pretože je pravdivá. Nájde sa v nich nejedna žena či muž, čitateľ, čo je aj autorkiným cieľom, aby jej tvorba čo najvernejšie odrážala životnú pravdu. Napísala osem románov, jeden jej vydali v češtine.
 Posledným dielom, ktoré vyšlo tento rok na jej meniny, je Gamblerova žena. Je spracované podľa autentického príbehu ženy hráča rulety, ktorá prežila štyri ťažké roky s človekom, upísaným tejto droge. Statočne bojuje s mužom, s jeho závislosťou a ide bezhlavo proti osudu, hoci jej boj je dopredu prehratý. Román je o láske, bolesti, smútku a nenávisti, no najviac o bezmocnosti obetí domáceho násilia a hráčskej posadnutosti.

Opýtala som sa Ruženky: Ruženka, prečo ty čítaš?

Čítanie je súčasťou môjho života. Naozaj platí, že radšej je mať menej priateľov a viacej kníh. S ich čítaním súvisí aj pravopis, množstvo vedomostí, čitateľská gramotnosť či rozširovanie slovnej zásoby. Pre mňa je to útek z reality, zároveň oddych. Každý ho raz za čas potrebuje, aby žil a dýchal život niekoho iného, stotožňoval sa s jeho konaním, odcudzoval ho či nenávidel. Peknou knihou čitateľ spoznáva nové krajiny, zvyky a životný štýl obyvateľov, lásku a jej potreby, často nenávisť. Život bez knihy je plytký a nenaplnený. Popísané riadky mi v mnohom pomáhajú. Často sa v nich nájdem aj ja a rada im uverím.

Keď som bola malá, kníh bolo málo a každá bola pre mňa vzácnosťou. Vtedy som sa naučila si ich vážiť a dodnes neznesiem, aby do nich niekto čmáral, alebo krčil obal či strany. Čítala som všetko do radu, čo mi prišlo pod ruku. Dychtivo som hltala stránku za stránkou, srdce mi tĺklo nedočkavosťou, plakala som nad hrdinami, smiala som sa, prežívala ich radosti, strasti, boj so zlom a bola som šťastná. Už vtedy som bola knihomoľka.

 Zostalo mi to dodnes. Až na to, že v kníhkupectvách je také množstvo úžasných kníh z rôznych oblastí, že si môžem slobodne vyberať. Milujem vážne, ťažké žánre, ale nepohrdnem i ľahším čítaním a s radosťou si sadnem aj nad slovenskú knihu. Keďže píšem, viem oceniť to množstvo hodín, a tú námahu, ktorú musí vydať zo seba každý autor, a preto si nesmierne vážim ich často nedocenenú prácu. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára