22. 4. 2018

Sara Nović - Dievča vo vojne


Keď minulosť nedovolí dýchať budúcnosti


Kategória: Betablokátory/Vitamíny

Účinné látky: Prebúdza túžbu po domove. Účinná pri pocite bezcieľnosti. Upokojuje bolesť.

Dávkovanie: Najlepšie užívať počas slnečného dňa. Zhltnúť na jeden nádych. Počet tabliet - 248.

Nežiadúce účinky: Zvýšený krvný tlak. Nespavosť, nočné mory.

Čo by ste mali vedieť skôr, ako si knihu TU kúpite: Ak chcete mať šťastnú budúcnosť, musí nabrať odvahu a nahliadnuť do temnej minulosti.

Desaťročná Ana žije so svojimi rodičmi a mladšou sestrou v Záhrebe. Píše sa rok 1991. Ana je presvedčená, že v malom byte so svojou rodinou je v bezpečí, no občianska vojna nabúra jej idylickú predstavu o šťastnom živote. Jedinou jej oporou je kamarát Luka. Hrôzostrašné správy v televízii, časté letecké útoky či ostreľovanie okolitých budov vyvolávajú u Any strach. Situáciu komplikuje aj vážna choroba mladšej sestry a rodičia sú nútení poslať ju do Ameriky, aby dostala adekvátnu liečbu. Po ceste do rodnej krajiny sa však Ana za tragických okolností ocitá sama a nádej na prežitie je mizivá.

Vedela som, že je dôležité stále kráčať, ale nohy som mala stuhnuté od šoku a cesta sa mi rozmazávala pred očami. Posúvala som sa mučivo pomaly. Noc vystriedal úsvit, no zmenu som si všimla, až keď bolo svetlo. Akoby som bola námesačná, ktorú prebral slnečný svit. Tiene sa pomaly zmenšovali, až som v žiare nového rána dorazila na okraj nejakej dediny.

Spomienky na rodný kraj nikdy nevybledli a po rokoch prežitých v New Yorku, kde žije s náhradnými rodičmi a sestrou, študuje na vysokej škole a prežíva prvú lásku, rozmýšľa nad návratom domov. Po desiatich rokoch prenasledovaná udalosťami sa vracia do Chorvátska, na miesta, ktoré boli kedysi jej domovom.

Sara Nović sa v spomienkach vracia do obdobia desaťročného dievčaťa, ktoré spomína na šťastné a bezstarostné detstvo, ako aj na desivé obdobie občianskej vojny, ktoré jej zmenilo osud.
Kniha je rozdelená do štyroch častí. Príbeh je písaný v prvej osobe, teda z pohľadu hlavnej postavy. V prvej časti autorka dokázala vierohodne zachytiť emócie desaťročného dieťaťa. Jeho počiatočný potláčaný strach sa postupne mení na ozajstný a obavy o život celej rodiny narastajú. Hry so spolužiakmi sa postupne vytrácajú a hlavná postava bojuje s vlastným strachom o seba a svojich najbližších. Sara Nović nenásilne vťahuje čitateľa do vojnového prostredia. Vyhýba sa siahodlhým opisom a veľmi živo a pútavo prezentuje osud hlavnej hrdinky. Román sa doslova číta sám, a to vďaka jednoduchosti príbehu, dobre vybratej téme a napínavému peru autorky. Čitateľ sa stáva svedkom nepochopených situácií a s veľkou zvedavosťou prežíva strastiplný osud postavy, ktorá sa podľa okolností mení. Čoraz viac si uvedomuje, že vojna je krutá a rozdiely medzi Srbmi a Chorvátmi sú priepastné. Autorka kládla dôraz na vyobrazenie hlavnej postavy, ktorá je veľmi tvárna a až v druhom rade prihliada na krutosť vojny.

Prvý týždeň som sedela v kuchyni na podlahe, opretá chrbtom o stenu s kolenami pritiahnutými k hrudníku. Počítala som štvorčeky na linoleu, sledovala som prasklinu na nohe kuchynského stola, škrabala som si zápästia obviazané gázou. Žmurkala som zriedka a pohybovala som sa s váhavým, mechanickým nádychom. V noci som spala na rovnakom mieste, schúlená do klbka na podlahe.


Druhá časť zachytáva Anine vysokoškolské štúdia v New Yorku. Z vystrašeného dieťaťa sa stala Američanka s utajenou minulosťou, len aby zabudla na prízraky z detstva a mohla viesť normálny život. Aj tu čitateľ otvorene vstupuje do Aninych myšlienok, v ktorých je badať, že ani v cudzej krajine nevie zabudnúť na rodný kraj. Spomienky sa jej nástojčivo vracajú a prenasledujú ju nočné mory. Autorka nenápadne dvihla svižnosť textu a dynamika v druhej časti sa postupne zvyšuje. Na svedomí to majú priame a živé dialógy, ktorých je viacej a text, ktorý sa nevenuje len vojne, ale aj súčasnému dianiu v Amerike. Dej plynie rýchlo a Ana sa vracia domov, kde je všetko iné, ako čakala.

Plusom knihy je, že autorka spomína vojnu len okrajovo, zato viac sa sústredila na vnútorné prežívanie a konanie hlavnej postavy. Prevedie čitateľa väčším časovým úsekom, no napriek tomu je román rozsahovo priemerne krátky, no myšlienkovo bohatý. Text nepôsobí vôbec melancholicky či depresívne.

Tretia časť vracia čitateľa na koniec prvej časti. Text graduje, emócie vybuchujú a príbeh je desivo tragickejší. Príbeh v závere zalieza pod kožu a zvedavosť núti čitateľa román dočítať jedným dychom.

Dievča vo vojne by som napriek vojnovej tematike priradila k oddychovým románom. Je písaný s veľkou ľudskosťou a prešpikovaný nádhernými myšlienkami, ktoré nie sú prvoplánové. Odporúčam všetkým, ktorí majú radi napätie, drámu a vojnová téma im nie je cudzia.

Pravdivý, uveriteľný, emočne vypätý, také je Dievča vo vojne.

Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Motýľ.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára